Page 23 - EMEIS TEYXOS 10- MARTIOS 2014
P. 23
“Το 1577 εγκαταστάθηκε στο Τολέδο. Εκεί ονομάστηκε El Greco, Ο Έλληνας. Στα έργα του, όμως, υπέγραφε πάντα Ελληνικά ως “Δομένικος Θεοτοκόπουλος Κρης εποίησε”” δικής τέχνης του. νιου καλλιτέχνη, που έχει σημαδέψει με το έργο Μερικοί κριτικοί, επειδή δεν μπορούσαν να ερ- του την ιστορία της Τέχνης, εντοπίζονται και στις μηνεύσουν την ιδιαιτερότητα των μορφών του δύο χώρες. ζωγράφου, σκέφτηκαν ότι είχε πρόβλημα όρα- Ι σ π α ν ί α σης (αστιγματισμό) ή ότι ήταν ψυχοπαθής. Σήμε- Η Ισπανία θα παρουσιάσει δύο μεγάλες εκθέσεις ρα, όμως, οι μελετητές θεωρούν πως αυτό ήταν το στη Μαδρίτη και στο Τολέδο. Η πρώτη, με τίτλο στυλ του. Ο Γκρέκο είναι ταυτόχρονα βυζαντινός «Ο Γκρέκο και η μοντέρνα ζωγραφική» (24 Ιουνί- αγιογράφος, με έντονη την επίδραση της Κρητι- ου στο Μουσείο Πράδο) στοχεύει στο να αναδείξει κής αγιογραφικής σχολής. Αναγεννησιακός ζω- την επιρροή που άσκησε ο σπουδαίος Έλληνας γράφος και μανιεριστής. Αλλά και ζωγράφος με ζωγράφος στη μοντέρνα τέχνη. Στη δεύτερη, «Ο εντελώς προσωπικό στυλ. Ο μανιερισμός -προέρ- Γκρέκο στο Τολέδο» θα παρουσιαστούν 80 έργα χεται από τη λέξη manierus, που σημαίνει “τρό- του καλλιτέχνη, τα οποία θα συγκεντρωθούν στο πος”- ήταν ένα κίνημα μικρής διάρκειας, μεταξύ Τολέδο από τα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου, Αναγέννησης και Μπαρόκ, το οποίο είχε μεταβατι- αλλά και από εκκλησίες της πόλης. Η Μαδρίτη, κό χαρακτήρα. Από την αρμονία, τη γαλήνη, την επίσης, σκοπεύει στη διοργάνωση ενός Διεθνούς εξιδανίκευση και την ισορροπία της Αναγέννησης, Συνεδρίου, με επίκεντρο τον Κρητικό καλλιτέ- μεταβαίνουμε σε σχηματικότητα και έντονη συ- χνη, αφιερώνει δε το Εικοστό Συνέδριο των Ισπα- ναισθηματική εκφραστικότητα, με μορφές επιμη- νών Ιστορικών της Τέχνης, στον Θεοτοκόπουλο. κυσμένες και με παθιασμένη συστροφή στις στά- Ε λ λ ά δ α σεις τους,. Σε δεξιοτεχνικές χρωματικές αντιθέσεις Στην Ελλάδα, το Υπουργείο Πολιτισμού έχει συ- και σε μη ορθολογική αντίληψη του χώρου. γκροτήσει ειδικές επιτροπές, για την προετοιμα- Ο Μιχαήλ Άγγελος θεωρείται ο ιδρυτής του μα- σία των εκδηλώσεων στις οποίες συμμετέχουν: η νιερισμού. Ο Ελ Γκρέκο προτίμησε τα θρησκευ- Λίνα Μενδώνη (Γενική Γραμματέας του Υπουρ- τικά θέματα, αλλά ήταν και εξαίρετος προσωπο- γείου) η Μαρίνα Λαμπράκη - Πλάκα (Διευθύντρια γράφος. Στα πορτραίτα του διαφαίνεται η βαθιά της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου ψυχολογική διεισδυτικότητα και η άρτια τεχνική Σούτζου) ο Άγγελος Δεληβοριάς (Διευθυντής του του. Ήταν ακόμα αρχιτέκτονας και γλύπτης. Θε- Μουσείου Μπενάκη) ο Νικόλαος Σταμπολίδης ωρείται ο προάγγελος του εξπρεσσιονισμού, εξαιτί- (Διευθυντής του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης) ας της ιδιαιτερότητας των μορφών, των χρωμάτων η Ευγενία Χαλκιά (Διευθύντρια του Βυζαντινού και των κινήσεων μέσα στον χώρο. & Χριστιανικού Μουσείου) ο Ντένης Ζαχαρόπου- λος (Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Μακεδονικού Ε κ δ η λ ώ σ ε ι ς γ ι α τ ο έ τ ο ς Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης) ο Νικόλαος Χατζη- Δ ο μ ί ν ι κ ο υ Θ ε ο τ ο κ ό π ο υ λ ο υ νικολάου (Καθηγητή Ιστορίας της Τέχνης στο Πα- Το 2014 έχει επισήμως ανακηρυχθεί «Έτος νεπιστήμιο Κρήτης) η Εύα Γραμματικάκη (Διευ- Greco», από την Ελλάδα και την Ισπανία, και η θύντρια του Ιστορικού Μουσείου Ηρακλείου) ο UNESCO έχει αποδεχθεί και υιοθετήσει την πρό- Γιάννης Κουράκης (Δήμαρχος Ηρακλείου) κ.ά. ταση αυτή στο πλαίσιο του προγράμματος της, το Α θ ή ν α οποίο αφορά τα επετειακά έτη. Παράλληλα με την Στην Αθήνα έχουν προγραμματιστεί εκθέσεις σε Ελλάδα, πλήθος εκδηλώσεων θα πραγματοποιη- τρία Μουσεία: Στο Βυζαντινό Μουσείο - Τέχνη θούν και στην Ισπανία, εφόσον οι ρίζες του σπά- και Κοινωνία στην Κρήτη, τα χρόνια του Θεοτο 23
   18   19   20   21   22   23   24   25   26   27   28