Page 20 - index
P. 20


(οικονομία)






Η ΔΙΕΘΝΗΣ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΗ ΚΡΙΣΗ

ΕΙΝΑΙ κρίση δημιουργικότητας








ματα στη σωστή τους θέση; Μήπως από το κράτος του της δημιουργικότητος.
οποίου ο μηχανισμός μεταβάλλεται καθημερινά όλο και Η δημιουργική δραστηριότητα στην κατηγορία αυτή έχει
περισσότερο σε αυτοσκοπό; Ασφαλώς όχι. Νομίζω ότι άμεσα οικονομικά αποτελέσματα διότι αυξάνει τις δυνα-
έχει φθάσει ήδη η τελευταία προθεσμία για να ενημερω- τότητες του ανθρώπου να επεμβαίνει στο περιβάλλον
θεί ολόκληρη η κοινωνική πυραμίδα για την οικονομική του.
αλήθεια που διαμορφώνεται όλο και σαφέστερα πλησιά- Β) Την κατεύθυνση που αφορά στις σχέσεις μεταξύ των
ζοντας στο τέλος του αιώνα μας. ανθρώπων, η οποία στηρίζει τις κοινωνικο-οικονομικές
Πρέπει κάποιος να το πει επιτέλους απερίφραστα ότι επιστήμες.
το “ευ ζειν” δεν μπορεί να περιορίζεται μόνο στην κατα- Η δημιουργικότητα στον τομέα αυτό, που περιλαμβάνει
ναλωτική δραστηριότητα του ατόμου και της κοινωνίας, αναμφισβήτητα και τα κίνητρα για τον ανθρώπινο παράγο-
αλλά και στην ολοκλήρωση του ατόμου μέσα από την ίδια ντα, είναι τουλάχιστον εξ ίσου σημαντική με τη δημιουργι-
του τη δημιουργική δραστηριότητα. Πράγμα, που σημαί- κότητα της προηγουμένης κατευθύνσεως, αφού αποτελεί
νει υποκατάσταση της καταναλωτικής ελευθερίας από τη προϋπόθεση για την πραγματοποίηση της.
δημιουργική ελευθερία, την ελευθερία να επιβεβαιώνου- Προφανώς τα κίνητρα, η οργάνωση και η κοινωνική
με την ύπαρξη μας δημιουργώντας. υποδομή της έρευνας, είναι “εκ των ουκ άνευ” προϋπο-
Πέρα από τον καθαρά οικονομικό της ρόλο, η ανθρώπι- θέσεις για κάθε δημιουργική δραστηριότητα στην κατεύ-
νη δημιουργικότητα, συμβάλλει ουσιαστικά και στην ψυ- θυνση των φυσικών επιστημών.
χοπνευματική ισορροπία του ατόμου, διότι προσφέρει τη Γ) Την κατεύθυνση πού αφορά στη δημιουργική δραστη-
μοναδική διέξοδο για την ικανοποίηση ενός αποκλειστικά ριότητα του υποκειμένου πάνω στον ίδιο τον εαυτό του.
ανθρωπίνου ενστίκτου, της ανάγκης για δημιουργία. Ο τρίτος αυτός τομέας της ενδοστρεφούς δημιουργικό-
Την ιδιαίτερη σημασία της δημιουργικότητος για το άτο- τητος, όπως θα τον ονομάζουμε στο εξής, έχει σα στόχο
μο επισημαίνει ο Einstein ως εξής: “Η δυνατότητα για του την επίτευξη της αυτογνωσίας που ταυτίζεται στην
ανάπτυξη δημιουργικής δραστηριότητος, είναι το πολυτι- ουσία της με το Δελφικό “Γνώθι σαυτόν”.
μότερο δώρο για την ευτυχία κάθε ανθρώπου”. Η αυτογνωσία είναι η προϋπόθεση που οδηγεί στο επί-
Η δυνατότητα για την ικανοποίηση του δημιουργικού πεδο εκείνο της ψυχοπνευματικής αναπτύξεως, όπου το
ενστίκτου του ατόμου, είναι το κίνητρο εκείνο που, όταν υποκείμενο αποκτά τη δύναμη να πραγματοποιεί συνει-
φθάσει να αποτελεί το κέντρο των υποκειμενικών στό- δητά μία αδιάκοπη και ανένδοτη αναθεώρηση όλων των
χων, θα λύσει τόσο τα οικονομικοκοινωνικά, όσο και τα κατηγοριών, όλων των προτύπων και όλων των ιδεών,
ψυχοπνευματικά προβλήματα της ανθρωπότητος. που αποτελούν τα στοιχεία πάνω στα οποία βασίζεται η
εποικοδόμηση της γνώσεως και της κρίσεως και σε τε-
6. Η ανθρώπινη δημιουργικότητα πραγματοποιείται σε λευταία ανάλυση και αυτό το ίδιο το συνειδητό του.
τρεις διακεκριμένες βασικές κατευθύνσεις που βρίσκο- Μόνο για τα άτομα που έχουν φθάσει στο επίπεδο αυτό
νται όμως σε πολύ στενή αλληλοεξάρτηση, όπως θα δού- της αναπτύξεως και που διαθέτουν συνεπώς ένα συνει-
με αμέσως: δητό, που βρίσκεται σε δυναμική σχέση με το περιβάλλον
Α) Την κατεύθυνση που αφορά στις σχέσεις ανθρώπου του, είναι δυνατή η φιλική αντιμετώπιση του “αγνώστου”
και φύσεως. και η αφομοίωση του “νέου” που γεννιέται σα διεύρυνση
Σ’ αυτήν την κατηγορία της δημιουργικότητος, υπάγο- του συνειδητού μας σε κάθε επαφή με το “άγνωστο”.
νται όλες οι φυσικές επιστήμες ανεξαιρέτως. Η έρευνα Μεταφράζοντας ελεύθερα τον ακόλουθο αφορισμό του
των θετικών επιστημών, βασική και εφαρμοσμένη, η τε- εισηγητή πάνω σ’ αυτό το θέμα:
χνολογία και η ιατρική υπάγονται σ’ αυτή την κατηγορία “Πραγματική σοφία είναι ο σεβασμός προς το άγνω-








20
   15   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25