Page 25 - index
P. 25




“Η αυτόματη υπηρέτρια του Φίλωνος του

Βυζαντίου, είναι το πρώτο λειτουργικό

ρομπότ της ιστορίας. Είχε τη μορφή


μιας υπηρέτριας σε φυσικό μέγεθος

που στο δεξί χέρι της κρατούσε

μια οινοχόη και κερνούσε

με οίνο τον κάθε επισκέπτη ”






έγραψε με λεπτομέρειες ο Ήρων ο Αλεξανδρεύς στο βιβλίο
του «Αυτοματοποιητική». Ουσιαστικά πρόκειται για τον
«κινηματογράφο»των αρχαίων Ελλήνων καθότι παρουσίαζε
αυτόματα με τη χρήση πολλών μικρομηχανισμών την πλο-
κή ενός μύθου με κινούμενη εικόνα και ήχο και φωτορεαλι-
σμό. Στο θέατρο αυτό η αυλαία ανοιγοκλείνει, μορφές κινού-
νται, ήχοι παράγονται, σκηνικά αλλάζουν, φωτιές ανάβουν,
κεραυνοί πίπτουν, βροντές ακούγονται και πολλά άλλα θαυ-
μαστά συμβαίνουν αυτόματα. Όλα αυτά δικαίως αναδεικνύ-
ουν το «στατόν» θέατρο ως το σημαντικότερο αυτοματισμό
όλων των πολιτισμών της αρχαιότητας, ικανό να προβλημα-
τίζει ακόμα και σήμερα τους σύγχρονους μηχανικούς του αυ-
τοματισμού.
β) το «κινητό» αυτόματο θέατρο του Ήρωνος του Αλε-
ξανδρέως. Πρόκειται για ένα αυτοκινούμενο κουκλοθέατρο
που παρουσιάζει αυτόματα το μύθο του Διονύσου με μηχανι-
σμούς και σκηνές παρόμοιες του προηγούμενου θεάτρου. Πα-
ράλληλα όμως πρόκειται για ένα πρόγονο του αυτοκινήτου
και μάλιστα με αυτόματη πλοήγηση καθότι διαθέτει εσωτερι-
κή πηγή ενέργειας, κιβώτιο ταχυτήτων,ανεξάρτητη κίνηση
στους τροχούς, προγραμματιστή κίνησης και είναι ικανό να
κινείται αυτόματα στο χώρο, αποφεύγοντας εμπόδια και να
επιστρέφει στη θέση του.
και γ) την αυτόματη υπηρέτρια του Φίλωνος του Βυζα-
ντίου. Πρόκειται για το πρώτο λειτουργικό ρομπότ της ιστο-
ρίας. Είχε τη μορφή μιας υπηρέτριας σε φυσικό μέγεθος που
στο δεξί χέρι της κρατούσε μια οινοχόη και κερνούσε δεκάδες
καλεσμένους με οίνο καθαρό ή νερωμένο ανάλογα με την επι-
θυμία του κάθε επισκέπτη.

ε: Τι συνέβη και η τεχνογνωσία των αρχαίων δεν ανα-



25
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30