Page 57 - index
P. 57
“Ο ΕΚΑΤΟΝΤΑΧΡΟΝΟΣ
ΠΟΥ ΠΗΔΗΞΕ ΑΠΟ
ΤΟ ΠΑΡΑΘΥΡΟ ΚΑΙ
ΕΞΑΦΑΝΙΣΤΗΚΕ”
ΓΙΟΥΝΑΣ ΓΙΟΥΝΑΣΟΝ
-Εκδόσεις Ψυχογιός
νας εκατοντάχρονος στα χνάρια του
Φόρεστ Γκαμπ -εάν ο Γκαμπ ήταν
Έειδικός στα εκρηκτικά και τιμούσε
υπέρ το δέον τη βότκα- αποφασίζει ότι ποτέ δεν
είναι αργά για να κάνεις μια καινούργια αρχή… “ΜΑΡΤΥΣ ΜΟΥ Ο ΘΕΟΣ”
Μέσα στην ησυχία της κάμαράς του, στο γηρο-
κομείο, ο Άλαν Κάρλσον περιμένει ένα πάρτι ΜΑΚΗΣ ΤΣΙΤΑΣ
που εύχεται να μην άρχιζε ποτέ. Πρόκειται για Μυθιστόρημα -Εκδόσεις Κίχλη
το πάρτι των εκατοστών γενεθλίων του. Ο δή-
μαρχος και οι δημοτικοί σύμβουλοι θα είναι πα- αφηγητής της ιστορίας –ένας τυπικός
ρόντες. Οι δημοσιογράφοι από τα τοπικά μέσα αντιήρωας της εποχής μας, άνθρωπος
ενημέρωσης θα είναι επίσης παρόντες. Ο Άλαν, Ο απλός, που δεν επιθυμεί παρά να ζήσει
όμως, αποφασίζει να είναι απών. Έτσι, βάζει τις με αξιοπρέπεια–, έχοντας βρεθεί στα πενήντα του
παντόφλες του και το σκάει από το παράθυρο. χωρίς δουλειά και με υγεία κλονισμένη, εξιστορεί
Έχοντας κάνει τη μεγάλη έξοδο, θα ζήσει μιαν τα πάθη που υφίσταται από παιδί στην αναμέτρη-
απίθανη περιπέτεια η οποία θα τον φέρει αντι- σή του με τη σκληρή πραγματικότητα. Όλοι –οι
μέτωπο με διάφορους εγκληματίες, μια βαλίτσα γυναίκες που συναντά, οι εργοδότες του, ακόμη
γεμάτη μετρητά, κάμποσους ανίκανους αστυ- και η ίδια η οικογένειά του– τον προδίδουν, ενώ
νομικούς και έναν ελέφαντα. Για οποιονδήπο- γύρω του διαγράφεται η εικόνα μιας κοινωνίας
τε άλλο, αυτή η περιπέτεια θα ήταν μοναδική. που, παρά την επιφανειακή ευμάρεια, βυθίζεται
Όχι όμως για τον Άλαν, που έχει ένα συγκλο- στην παρακμή. Μέσα από τον χειμαρρώδη μο-
νιστικό παρελθόν, αφού έχει μοιραστεί γεύμα- νόλογό του, παρακολουθούμε τον αγώνα του να
τα - και πολλά περισσότερα- με τον Στάλιν, τον σταθεί όρθιοςˆ οπλισμένος με χιούμορ, με φαντα-
Τσόρτσιλ, τον Μάο, τον Φράνκο, τον Τρούμαν σία και με μια ιδιαίτερη λεκτική ευφορία, δημι-
και τον Ντε Γκολ, έχοντας διαδραματίσει ένα ουργεί ψηφίδα ψηφίδα έναν δικό του κόσμο.
ρόλο-κλειδί σε μερικές από τις κορυφαίες στιγ- Ισορροπώντας ανάμεσα στο κωμικό και το δρα-
μές του 20ού αιώνα. Ένα ξεκαρδιστικά αστείο ματικό, ανάμεσα στο ζωτικό ψεύδος και την αλή-
και βαθύτατα ανθρώπινο θεια, ο ήρωας του Μάκη Τσίτα αποκτά καθολικό-
μυθιστόρημα για το τα- τερες διαστάσεις ως σύμβολο του ανθρώπου που,
πεινό μεγαλείο της κάθε εξαιτίας της αγαθότητάς του, αντιμετωπίζει από
μέρας και την ομορφιά κάθε πλευρά την εχθρότητα και τον κυνισμό.
τού να ζεις με πάθος ακό- Συγχρόνως, με τη σχεδόν παιδική αθωότητά του,
μα και όταν ο κόσμος πάει γίνεται ο καθρέφτης που αντανακλά το εκτρω-
να σε πείσει ότι όλα είναι ματικό είδωλο της ίδιας αυτής κοινωνίας η οποία
απελπιστικά άσχημα. τον εκβάλλει από τους κόλπους της. ]
57