Page 50 - index
P. 50
Αυτή η επανάσταση αποτέλεσε συγχρόνως και την αφε-
τηρία της κοινωνικής και πολιτικής αποσύνθεσης. Οι
πολίτες των Δυτικών κοινωνιών, διδάχθηκαν μέχρι σή-
μερα εντατικότατα, την φιλοσοφία του «υλισμού», του
«μηχανιστικού υλισμού» και της «αισθησιαρχίας».
Ο Υλισμός ως φιλοσοφικό απότοκο των επιστημονικών
δογμάτων περί ύλης δέχεται την υπαγωγή του πνεύμα-
τος σε αυτή, θεωρώντας ότι κάθε τι που υπάρχει είναι
ύλη και ότι το πνεύμα εξαρτάται μόνο από εξωτερικές
συνθήκες.
Σύμφωνα με την «αισθησιαρχία», οι γνώσεις και ιδέ-
ες, όπως και ολόκληρος ο πνευματικός βίος των ανθρώ-
πων γενικότερα, έχουν ως πηγή τους τις αισθήσεις. Μό-
νον όσα αντιλαμβάνονται οι άνθρωποι με τις αισθήσεις
τους είναι πραγματικά και αληθινά, ενώ όλα τα άλλα εί-
ναι πλάσματα της φαντασίας. Η ανάπτυξη μιας σειράς
παρόμοιων φιλοσοφικών ιδεών συνεχίστηκε μέχρι την
εποχή μας με κυρίαρχη την φιλοσοφία του «Οπερασιο-
ναλισμού», η οποία αποτελεί μια ακραία εκδοχή του «Ορ-
θολογισμού». Ο Οπερασιοναλισμός δεχόταν ότι οι θεω-
ρητικές επιστημονικές έννοιες έχουν κάποιο πραγματικό
νόημα μόνο αν καταλήγουν σε κάποια «πράξη μέτρησης»
ως προς ένα καθορισμένο σύστημα μέτρησης.
Το αδιανόητο αυτής της φιλοσοφικής αντίληψης περί
Φύσης και Κοινωνίας είναι ότι, διατυπώνει το αίτημα
ότι, για να είναι κάτι πραγματικό, άρα και επιστημονι-
κά ή κοινωνικά αποδεκτό, πρέπει να μπορεί να συγκριθεί
με κάτι άλλο. Μέτρο σύγκρισης όλων των πραγματικών
και επιστημονικά ή κοινωνικά αποδεκτών γεγονότων,
επιλέχθηκε «το Χρήμα». Με τον τρόπο αυτό ο οπερασι-
οναλιστικός πλέον πολιτισμός αλώθηκε από την δύναμη
50