Page 55 - index
P. 55
ιανύουμε τον 21ο αιώνα, ο οποίος είναι αδιαμφισβήτητα ο αιώνας της
πληροφορίας. Ο ανθρώπινος εγκέφαλος, κατακλύζεται καθημερινά από χιλιάδες
πληροφορίες, τις οποίες είναι αδύνατο να τις επεξεργαστεί όλες! Σαν έννοια η
πληροφορία, συνδέεται με τη μετάδοση μηνυμάτων, την ερμηνεία δεδομένων,
την απόδοση νοημάτων, την αντίληψη, την απόκτηση γνώσης κλπ. Από τα πα-
ραπάνω, καταλαβαίνουμε ότι η ίδια η πληροφορία δεν είναι γνώση. Στις μέρες
μας, ο ανθρώπινος νους τείνει να χαθεί μέσα στο πλήθος των πληροφοριών. Έχει
αρχίσει να χάνει την ικανότητα του «σκέπτεσθαι» και σιγά- σιγά θα μετατρα-
πεί σε έναν καλορυθμισμένο υπολογιστή, γεμάτο από δεδομένα και πληροφορί-
ες, που τελικά δεν θα μπορεί να αξιοποιήσει. Κάποιοι, μπορεί αυτή τη διαδικασία
να την ονομάσουν «εξέλιξη του είδους», η προσωπική μου άποψη είναι ότι περισ-
σότερο μοιάζει με «οπισθοδρόμηση του είδους»! Την «οπισθοδρόμηση», λοιπόν, ή
την «εξέλιξη» του είδους, την καθορίζει η γνώση. Η έννοια της γνώσης, απασχο-
λεί τους ανθρώπους εδώ και χιλιάδες χρόνια. Όλοι οι μεγάλοι φιλόσοφοι της αρ-
χαιότητας, προσπάθησαν να δώσουν ορισμό σε αυτή την τόσο σημαντική λέξη.
Όμως, η γνώση έχει μια ευρύτερη σημασία, η οποία κατά την άποψή μου, δεν θα
ήταν φρόνιμο να περιοριστεί μέσα στο στενό καλούπι ενός ορισμού. Η γνώση εί-
ναι μια δυνατότητα του ανθρώπου, την οποία φέρει μέσα στην κωδικοποιημένη
μνήμη του DNA του. Ο μεγάλος φιλόσοφος Αριστοτέλης (384-322 π.Χ.), είχε πει
«Πάντες άνθρωποι φύσει ορέγονται του ειδέναι», δηλαδή, όλοι οι άνθρωποι από
τη φύση τους επιθυμούν τη γνώση. Η γνώση, λοιπόν, είναι η σοφία, η αντίλη-
ψη των πραγμάτων, η συνείδηση, η προσωπικότητα, η κατανόηση, η εμπειρία,
το βίωμα, η διδαχή, η μάθηση και η ίδια η ζωή. Άρα η γνώση και η πληροφορία
είναι δυο διαφορετικές έννοιες και δεν θα πρέπει να συγχέονται. Ο σύγχρονος άν-
θρωπος, έχει εγκλωβιστεί μέσα στη «φυλακή» της υπερπληροφόρησης. Είναι σε
μεγάλο ποσοστό παραπλανημένος και έχει συνηθίσει να ζει μέσα από τις πληρο-
φορίες του. Πληροφορίες που τις περισσότερες φορές είναι ψεύτικες και του δη-
μιουργούν πλασματικές ανάγκες. Έχει ξεχάσει πια πως υπάρχει η γνώση, η αλή-
θεια και η βαθύτερη κατανόηση των πραγμάτων. Στηρίζει τη ζωή του σε απλές,
εύκολες, ανούσιες και ρηχές πληροφορίες ή παραπληροφορίες. Όλο αυτό το πλή-
θος των πληροφοριών, γεμίζει, μπερδεύει, κουράζει και αποπροσανατολίζει τον
άνθρωπο, σε αντίθεση με τη γνώση η οποία οδηγεί τον άνθρωπο στην εξέλιξη,
στην πνευματικότητα και στην τελείωση. Τελικά, ο προορισμός του ανθρώπου
είναι να γίνει ένα πνευματικό ον ή ένα υπερφορτωμένο αρχείο αναξιοποίητων
πληροφοριών; ε
55