Page 40 - index
P. 40
(αφιέρωμα)
Η Λατρεία της
τική του σκευή προσπάθησε να μετουσιώσει σε σύμβολα αρχέγονες δοξασίες και απόψεις του λαού για φυ-
σικά φαινόμενα και συμβάντα και να προσδώσει στη δημιουργία του κόσμου και την εξέλιξή του συμβολι-
κές διαστάσεις, ο λαός που εξακολούθησε να είναι τό ίδιο «δεισιδαίμων» και προληπτικός συχνά μπέρδεψε
το σύμβολο με το αντικείμενο και έτσι οι δράκοντες που «νικιούνται» από τους αγίους, τους «αθληφό-
ρους» μάρτυρες του χριστιανισμού, αλληγορικά αντιπροσωπεύουν το πονηρό πνεύμα, το διάβολο και κα-
τάντησαν, κατά την έκφραση του Νικολάου Πολίτη, στα μάτια του λαού να είναι αληθινά φίδια.
Η θρησκευτική πίστη, η επικοινωνία, η οικονομία, η
ανταλλαγή προϊόντων, η ψυχαγωγία, όλα μαζί ή μεμονω-
μένα αναζητούσαν πάντοτε και υπό οποιοδήποτες συνθή-
κες τρόπους έκφρασης. Έτσι μέσα από τις λατρευτικές
εκδηλώσεις προς τιμήν ξεχωριστών μορφών του χριστια-
νισμού ξεπήδησαν τα πανηγύρια που συγκεντρώνουν με-
γάλες μάζες πιστών από ευρύτερες περιοχές, ορισμένες φο-
ρές από όλη την Ελλάδα, και με κέντρο την θρησκευτική
εορτή ψυχαγωγούνται με συμμετοχικές εκδηλώσεις χορών
και τραγουδιών, ευωχούνται με κοινά συμπόσια από δημο-
τελείς θυσίες προσφερομένων σφαγίων (οι αρχαίοι θυσία-
ζαν ζώα στο βωμό), πωλούν και αγοράζουν προϊόντα, αγω-
νίζονται με επαθλα υλικά ή συμβολικά. Συχνά κέντρα των
πιό μεγάλων πανηγυριών είναι ονομαστά μοναστήρια που
διέθεταν χώρους και δυνατότητες για μεγάλες συγκεντρώ-
σεις πιστών. Οι περιπτώσεις είναι πολλές και ο ελληνικός
χώρος βρίθει προσκυνημάτων με χαρακτήρα τοπικό ή πα-
νελλήνιο που διασώζουν πολλά ή λίγα στοιχεία από ανάλο-
γες εκδηλώσεις του λαού στην αρχαιότητα. ε
40