Page 37 - index
P. 37
χρόνο”, κρύβει ωστόσο δυσκολίες για την υγεία, επειδή με τις υψηλές θερμοκρασίες, την ανάπτυξη
των εντόμων, την κατάχρηση των οπωρικών και λαχανικών προκαλεί γαστρικές διαταραχές και παλιό-
τερα τους επικίνδυνους πυρετούς. Γι αυτό και η παροιμιακή έκφραση “περί της υγείας σου
τον Αύγουστο ερώτα” σημαίνει ότι η υγεία δοκιμάζεται κατά τον μήνα αυτό.
Τις ημέρες της νηστείας του Δεκαπενταύγουστου δεν λησμονούσαν και το καθήκον προς τους νεκρούς.
Έτσι την πρώτη Αυγούστου «κάθε καλή νοικοκυρά έβαζε ένα πιάτο ελιές, μισές μαύρες, μισές άσπρες, και
τις έστελνε στη γειτονιά, σ’ όσες δεν είχαν, για να φάνε εκείνη την ημέρα». Αυτό για συχώριο των πεθαμέ-
νων. Επίσης η 1η Αυγούστου αρχή αυστηρής νηστείας συνοδεύεται από ορισμένα έθιμα, όπως το πλύσιμο
των χάλκινων αγγείων ή η προσφορά σταφυλιών, σύκων κ.λπ. φρούτων στην εκκλησία για να ευλογη-
θούν και να μοιρασθούν κατά τον Εσπερινό στους νηστεύοντες. Αυτή την περίοδο, λόγω της σαρακοστής,
μαζεύουν το γάλα και φτιάχνουν τραχανάδες, χυλοπίττες και λοιπά ζυμαρικά για την υπόλοιπη χρονιά.
Ο Αύγουστος αρχίζει και τελειώνει με νηστεία, καθώς στις 29 του ίδιου μήνα, κατά την εορτή του Αγί-
ου Ιωάννου του Αποκεφαλιστή (του Αποκεφαλισθέντος) ή και Ριγολόγου, προστάτη των ασθενών από
ελονοσία, νηστεύουν. Δεν τρώνε την ημέρα της γιορτής του καρπούζι ή μαύρο σταφύλι, μαύρο σύκο και
ότι θυμίζει αίμα. Ακόμη δεν πιάνουν μαχαίρι στο χέρι, ούτε σπά-
ζουν καρύδι. Η αναλογική σκέψη του λαού οδηγεί σε πολλές πα-
ρόμοιες ενέργειες.
Η παράδοση αναφέρει ότι η θέρμη ήρθε στον κόσμο από τό-
τε που αποκεφαλίστηκε ο άγιος Γιάννης. Ταράχτηκε το κεφά-
λι του και έπαθε παροξυσμό γι αυτό και λέγεται και Παροξυ-
σμός ή Κρυαδίτης ή Θερμολόγος. Λόγω της αυστηρής νηστείας
της γιορτής του ονομάζεται και Νη-στευτής και Νηστικός. Σε
πολλές περιοχές του ελληνικού χώρου γίνονται πανηγύρια στα
οποία μοιράζεται μαγειρεμένο νηστίσιμο φαγητό, όπως φάβα ή
όσπρια.
37