Page 36 - index
P. 36
(αφιέρωμα)
Η Λατρεία της
γίνεται η λειτουργία του πανηγυριού. Ο κόσμος κάθεται και τρώει από τα μεσάνυχτα ως τις 12 το
μεσημέρι ανήμερα. Από κει και πέρα, στοπ. Μερικές φορές δε φτάνουν όλα τα βόδια. Κάθεσαι στο τρα-
πέζι και έρκονται με τα σκουτελάκια (μαγένια) και σου βάνουνε μπροστά σου οι σερβιτόροι το δικό σου.
Έχουνε κι ένα βουτσί με κρασί στην άκρη, όπου πας και σου δίνουνε. Καΐκια πάνε κι έρχονται όλη μέρα
(Λευκίμη, Πάργα, Κέρκυρα, Παξοί). «Στη μέση της εκκλησίας ο επιτάφιος της Παναγίας στολισμένος με
μυρωμένα λουλούδια. Σκύβουν όλοι και προσκυνούν με μεγάλη ευλάβεια».
Είναι γνωστό ότι τα πανηγύρια, ένα σύνολο πολυήμερων θρησκευτικών και κοινωνικών εκδηλώσε-
ων καθώς και τελετουργιών με μαγικοθρησκευτικό χαρακτήρα και αυστηρά καθορισμένο τυπικό, αποτε-
λούν πολυσήμαντη κοινωνική εκδήλωση της αγροτικής ζωής, στο πλαίσιο της οποίας τα μέλης της κοι-
νότητας που πανηγυρίζει επαναβεβαιώνουν τους εθνικούς, κοινοτικούς και συγγενικούς δεσμούς τους
ως φορείς μιας αδιάσπαστης εθνικής και πολιτισμικής συνέχειας.
Α ύ γ ο υ σ τ ο ς , ο μ ή ν α ς τ η ς Π α ν α γ ι ά ς
Ο Αύγουστος είναι ο μήνας της της Παναγιάς αλλά κυρίως της συγκομιδής, τραπεζοφόρος. Με την πρω-
ταυγουστιά οι χωρικοί κάνουν το σταυρό τους και λένε: «Παναγιά μπαίνει» και «η
νηστεία αρχίζει». Την νηστεία την τηρούσαν αυστηρά, γιατί σε αντίθετη περίπτωση
πίστευαν ότι «θα τους φέρει πολλά κακά στα κονάκια και τα ζωντανά τους...».
Η γιoρτή της Παναγιάς θεωρείται το Πάσχα του Καλοκαιριού.
Τον 15Aύγουστο ο τσοπάνης δεν αρταίνεται ποτέ. Θα κοινωνήσει της Παναγίας.
Μετά τη λειτουργία θα φάει και θα γλεντήσει.
Στην περιοχή του Ζαγοριού της Ηπείρου «πρωί-πρωί, πριν ακόμη βάλουν τίποτε
στο στόμα των, τρώγουν κόκκινα κράνα, για να είναι γεροί όλο το χρόνο». Η κρανά-
δα είναι γνωστό ότι χρησιμοποιείται ως αντιπυρετικό και προφανώς έχει σχέση με
τους πυρετούς, τις «θερμασιές», τα ρίγη του Αυγούστου.
Πλούσιος μήνας, για τον οποίο εύχονται “νά ’ταν δυο φορές το
36