Page 50 - index
P. 50

(αφιέρωμα)



Η Λατρεία της






































Τα πανηγύρια της Μυκόνου
[ του Γιώργου Πίττα ]




Τ α π α ν η γ ύ ρ ι α της Μυκόνου, από θρησκευτικής πλευράς δεν διαφέρουν πολύ απ’ αυτά των άλ-
λων νησιών του Αιγαίου. Μέρες πριν κάθε γιορτή οι εκκλησιές ασβεστώνονται, τα μπρούτζινα μανουάλια γυα-
λίζονται και ντύνονται με τις στολές τους και τις ποδιές τους, ενώ εξωτερικά σημαιοστολίζονται. Την παραμο-
νή μοσχοβολάνε από τους βασιλικούς και τα λουλούδια, ενώ φωταγωγούνται από τα φρεσκοαναμμένα καντήλια
και τα κεράκια των πιστών…
Από πλευράς οργανωτικής, στη Μύκονο λόγω κύρους αλλά και οικονομικής άνεσης, σπάνια υπάρχουν πο-
λυμελείς επιτροπές που να διοργανώνουν το πανηγύρι και να αναλαμβάνουν από κοινού τα έξοδα. Εδώ κάθε νοι-
κοκύρης κάνει μόνος του το κουμάντο του. Είναι θέμα κύρους να κάμεις μόνος σου το πανηγύρι σου, και νάναι
πλούσιο, να πετύχει και νάχει κόσμο και κέφι, αλλά ποτέ να μην υπερβαίνει το μέτρο. Η αλήθεια είναι ότι μέ-
χρι τα 1970 – τα χρόνια της φτώχειας – στα πανηγύρια, οι επισκέπτες πηγαίναν κουβαλώντας μαζί τους, το κάτι
τις τους. Μα λίγη ρόκα, λίγο τυράκι, κάποια πίτα και ότι άλλο είχαν γι’ αυτούς και κάτι παραπάνω για να προ-
σφέρουν και στους άλλους. Είχαν το κρασάκι τους στα φλασκιά τους και μοιράζονταν μόνο το ερίφι και το ζου-
μί που προσέφερε ο πανηγυριστής. Αργότερα όμως, την εποχή της οικονομικής ανάπτυξης και με τη βαθμιαία
αλλαγή των νοοτροπιών, τα πανηγύρια πολλές φορές εξελίχθηκαν σε μέσο προβολής, εντυπωσιασμού και επί-
δειξης πλούτου. Ποιός θα κάνει το μεγαλύτερο, το πλουσιότερο σε φαγητά, ποιός θα προσκαλέσει απ’ άλλα νησιά
–κυρίως τη Νάξο–, τον πιό γνωστό και εμπορικό τραγουδιστή, ποιος θάχει τις καλύτερες μικροφωνικές εγκατα-
στάσεις και τον δυνατότερο ηλεκτρικό ήχο. Το μέτρο είχε χαθεί πανηγυρικά!
Ο ανταγωνισμός αυτός δεν είχε τελειωμό με αποτέλεσμα να ξοδεύνται περιουσίες αλλά και κανείς να μην απο-
λαμβάνει το γλέντι, γεγονός που απομάκρυνε αρκετούς από τις υπερβολικές αυτές φιέστες. Τα τελευταία όμως
χρόνια, πολλά πανηγύρια ξαναγύρισαν στην οικογενειακή τους μορφή, όπου ξαναγεννιούνται οι παλιές πιό
ταπεινές και ειλικρινείς σχέσεις με μουσική, χορό, τραγούδι και πρωταγωνιστές ντόπιους παλαίμαχους ή νέους




50
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55